Kaffe, ett samhällsproblem?

Jag lyckades på något sätt länkas fram till aftonbladets hemsida och upptäckte en nyhet som fick mig att fundera lite. Artikeln handlar om hur pensionärer behandlas på äldreboenden. Det hetaste ämnet är framförallt nedskärningarna som sker just nu över hela världen - och givetvis drabbas pensionärer även utav detta. Det absolut värsta av allt - enligt aftonbladet och pensionärerna samt läsarna av artikeln - är alltså att de äldre enbart får dricka två koppar kaffe per dag.

Ja, det kan ju tyckas vara jobbigt. Men är det verkligen det? Kaffe är inte nödvändigt för att en människa ska överleva, och om det är för njutningen så får de ju ändå två koppar per dag - ett barn får ju knappast mer än två påsar godis per dag. Så vad beror det annars på? Koffeinberoende? Att man måste ha i sig kaffet annars blir man en energilös tjurig grönsak? Så, hur har alla andra som inte dricker kaffe överlevt?

Citerat ur artikeln:
"Jan Myrdal säger att han själv hade blivit förbannad om någon sagt åt honom hur många koppar kaffe han får dricka per dag, och att det kanske är dags för Sveriges pensionärer att ryta i. Ordentligt."

Ja, det är ju bra att man ska ta ställning. Man ska inte låta samhället köra med en, man ska göra vad man kan för att trivas. Men, jag tycker ju den största samhällsfrågan inom ämnet är inte hur vi behandlar våra pensionärer. Det är all denna kaffehysteri! Folk är som besatta av denna dryck. Att drycken skapar såna här typer av rubriker och artiklar bara för att man inte har tillåtelse att dricka fler än två koppar om dagen? Det mina vänner, tycker jag är sjukt...

Ska man göra nödvändiga nedskärningar så tycker jag att kaffe är ganska högt prioriterat.

Artikeln hittar du här:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6700150.ab

...och jag vet, nu kommer folk gnälla på mig bara för att jag inte är en regelbunden kaffedrickare och har därför ingen rättvis åsikt i frågan. Men vet ni... det skiter jag fullständigt i.

Men du...
Ha en bra dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0